duminică, 7 septembrie 2008

Romani in Moldova. Despre nunti


Vineri si Sambata am fost la Chisinau. Am fost la o nunta. Nunta ca nunta, insa nu pentru ei, prietenii si colegii mei din Romania. Au fost impresionati de felul nostru, moldovenesc, de a organiza o nunta.
In primul rand mancarea. La o nunta moldoveneasca (si romaneasca, de ce nu?) farfuriile trebuie sa nu aiba loc pe masa. Sa stea una peste alta. Iar, la final sa se manance doar un sfert din ce s-a pus. Cu bautura lucrurile stau altfel, desi este multa si de toate felurile, se bea tot. Vodka, lichior, coniac, vin, apa minerala, apa plata, suc, nu trebuie si nu ramane nimic.
Dupa care i-au uimit traditiile. Cea mai importanta fiind probabil "dezbracatul miresei". Pentru cei care nu stiu mireasa nu este chiar dezbracata. Cel putin nu in fata nuntasilor. Pur si simplu i se scoate din cap coronita. Noi ii mai spunem fataua. Mirii stau pe un scaun. Ea in brate la el, iar rudele pun pe ei tot felul de cadouri. La propriu. Cuverturi, plapume, haine vor ateriza pe umerii bietilor miri. Vor arata la final ca un bradut de craciun. Sub acele plapume si haine, temperatura urca brusc. Desi nu pare, dar scena arata foarte dramatic. Tragic chiar. Rudele, mai ales parintii plang in acest moment crucial. Asa ca emotiile ii incalzesc si mai mult pe tinerii insuratei.
Tamada, omul care e un fel de enterteiner al nuntii, iarasi i-a surprins. Tipul in afara faptului ca recita anumite texte traditionale mai si invita lumea la masa, pune la cale fel de fel de jocuri. Apropo, "tamada" din rusa vine. Nici nu mai stiu echivalentul in romana. Mi-e lene sa caut.
"Amar, amar" au strigat la un moment dat mesenii. Prietenii si colegii mei, au inceput a bate din palme ca toata lumea. "Dar ce striga?", ma intreaba o colega. "Amar-amar. Si trebuie sa se sarute", o fac eu pe cunoscatorul. Iarasi, traditia vine de la rusi, care striga in asemenea situatii "Gorica", ceea ce inseamna "Amar". De ce anume "Gorica", habar nu am.
Concluzia, a fost un spectacol pe cinste pentru colegii si prietenii mei romani. Acum daca stau sa ma gandesc bine, chiar este un spectacol. Cu regizori, cu actori principali si secundari. Cu tragedia ei, cu emotiile si lacrimile caracteristice. Numai ca spectacolul este montat pe bune si nimeni nu se preface ca joaca.
UPDATE: Am publicat poza cu masa incarcata. Stiti, este o vorba: "mesele se rupeau de bucate". Uneori este pe bune.

11 comentarii:

Anonim spunea...

da niste poze de la nunta?

Cojocari spunea...

Mai tarziu. :)

octavian spunea...

urasc nuntile, deja au devenit o banalitate...

Cojocari spunea...

Eu nu le urasc, dar erau si pentru mine o banalistate. Prin ochii colegilor mei am incercat sa le vad altfel.

filip spunea...

e bravo, alta data pui tot felu de poze cu oameni de pe strada, da' acuma te dai lovit:)
am fost si eu la o astfel de nunta (in basarabia adica, la o fosta colega de fac.), se aseamana cumva cu multe de pe aici, mai putin cateva obiceiuri locale, insa mare adevar cu bautul. erau aia in stare sa bea si apa din glastra cu flori(e adevarat ca si mirele era din Zalau, iar pe acolo la fel sunt consumatori la greu). eu unu' stiu ca am bagat doi sub masa, dupa care nu prea imi mai aduc aminte mare lucru, asa ca te cred pe cuvant cu dezbracatu miresei (ma rog stiu ca a fost si ceva de genu asta, dar nu am retinut detaliile).
oricum sper ca a fost fun.

Anonim spunea...

De zece ani de cand sunt casatorit cu o romanca, toti romanii care au fost invitati si acum povestesc cu uimire de acest "eveniment". Si am avut nunta la generatoare si lumanari (prin 98 se mai oprea "curentul"). Nunta cu lautari, 30 de feluri de mancare (din care cel putin 12 de peste), trei mese "mari" (pentru necunoscatori masa mare este cand se pune cea mai buna mancare, inainte de "dat cu banul" si "dezbracatul miresei".
Si, apropo, in sud-estul Moldovei (Stefan-Voda) nu se zice tamada, se zice "staroste". Sunt sot si sotie. Fac parte din familie (rude apropiate). Sotul "staroste" are grija de organizare, muzica, bautura de pe masa si alte evenumente, sotia "starostita" are grija de bucatarie, aranjatul meselor, bucatele.
Pentru staroste si starostita si ceilalti din "organizare" (bucatari, vornicei, etc.) se organiza nunta a doua zi. Atunci am baut si eu la nunta mea.

decolteu spunea...

Si la nunta surorii mele au venit invitati de peste Prut, care au ramas impresionati. Mai ziceau ca le-a placut si i-a emotionat partea cu discursurile (inainte de a da cu banul, doritorii le pot ura mirilor ceva la microfon), care la ei nu se practica. Si discursurile chiar au fost reusite. Mai ales al meu :P

Cojocari spunea...

Datu cu banu sper ca a fost de fapt datu cu plicul. Urasc chestia aia: "Pun pe masa 2 sute de euro". Si toata lumea aplauda. O licitatie ce mai. Poate o fi si asta o traditie, dar mie mi se pare depasita. Bine ca la nunta la care am fost nu s-a anuntat suma. :)

decolteu spunea...

Plicuri, bineinteles. Si nu s-a anuntat nimic :)

marina spunea...

Bine a-ti spus baieti!
Doresc si io sa fac un eseu pe tema traditiilor nuntii moldovenesti pentru colegii mei americani! Vreau sa-i uimesc si sunt sigura ca am s-o fac daca si fratilor de peste Prut le este de mirare!

Anonim spunea...

lenosilor...incultilor.... echivalentul in romana - MODERATOR...